زندگینامه شهید سیدمهدی احمدپناهی

در پانزدهم بهمن هزار و سیصد و چهل و نه، در محله قدیرآباد سمنان، فرزند سوم خانواده‌ای متدیّن به دنیا آمد. پدرش سیدجواد از کاسب‌های معتمد و مادرش زکیه از زنان مؤمنه است. نامش را سیدمهدی گذاشتند. او چهار برادر و یک خواهر دارد.

دوره ابتدایی را در دبستان شهید دکتر چمران خواند و در سال شصت و سه، پس از گذراندن دوم راهنمایی، به حوزه علمیه مهدی شهر رفت. یک سال بعد برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت. به همین دلیل دوران سربازی را نگذراند. در کلاس‌های قرآن و مسابقات مختلف مدرسه و حوزه شرکت می‌کرد.

زمستان سال شصت و پنج با بمباران و موشک زدن عراق به شهرهای ایران از جمله قم، درس‌های حوزه مدتی تعطیل شد. سید مهدی از فرصت استفاده کرد. به سمنان آمد و در پادگان شهید کلاهدوز، دوران آموزش نظامی را گذراند. او در بیست و دوم بهمن همان سال، از طرف بسیج با برادرش، سیدجمال، به جبهه رفت.

بعد از شرکت در عملیات کربلای پنج، با شهادت سیدجمال به خانه برگشت. در تیرماه شصت و شش، برای بار دوم اعزام شد و در جزیره مجنون با سمت کمک آرپی جی زن به دفاع پرداخت. در بیست و نهم تیرماه سال شصت و شش با برخورد ترکش به کمر، در جزیره مجنون شهید شد. او را در امامزاده یحیی علیه‌السلام در سمنان در نزدیکی قبر برادرش شهید سید جمال دفن کردند.