زندگینامه شهید سورن خانلریان

شهید سورن خانلریان در یک خانواده سنتی و متوسط در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی (۱۹۵۹ میلادی) در شهر تهران متولد شد. او «تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ارامنه کوشش داویدیان تهران گذراند و دوره متوسطه را در دبیرستان کوشش مریم به پایان رسانید». او فرزند آقای يرواند و خانم صوفيا بود.

شهید سورن در دوره جوانی «در نزد برادرش زاون که مهندس و استادکار یخچال سازی و سردخانه بود و کارگاهی داشت، به کار پرداخت». این شهید عزیز، در سال ۱۹۸۰ میلادی برای خدمت سربازی ثبت نام کرد. او دوره آموزشی سربازی را در یکی از پادگان های تهران گذراند. سپس به شیراز و پس از آن به گیلان غرب و سرانجام به آبادن منتقل شد و در پادگان جبهه دارخوین به خدمت مشغول شد». او مسئول انبار سلاح های سنگین و تنظیم آنها بود و همزمان با آن فرمانده گروه موشک انداز بود. او در ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ هجری شمسی (۲ مه ۱۹۸۲ م) در شهر خرمشهر به شهادت رسید.

به هنگام شهادت سورن، پدرش که راننده کامیون و ماشین سنگین بود، «برای حمل و نقل برای ماموریت به جبهه رفته بود لذا پیکرش را به برادرش زاون تحویل گردید و او با دیدن جسد برادر کوچکتر چندین بار از حال رفت و بیهوش شد و بر اثر این شوک وارده بیمار شد و پس از چند ماه او نیز درگذشت».

تشییع پیکر سورن در «آرامگاه ارامنه نور بوراستان تهران با همراهی دسته موزیک نظامی و حضور گسترده مردم برگزار شد و پس از انجام مراسم مذهبی پیکر او به خاک سپرده شد».